De meeste sporen werden op de PD (Plaats Delict) gevonden. Nader onderzoek (zoals hier) vond plaats middels een vergrotende loep, een binoculaire microscoop en al dan niet met speciaal licht (Ultraviolet of Infrarood) plaats. Ook werden door collega’s veel verzoeken gedaan om iets te onderzoeken. Bijvoorbeeld aangetroffen inbraakwerktuigen die dan werden vergeleken met de aanwezige en opgeslagen sporen. Alles met het handje en zonder handige computers want die waren er toen nog niet!
Aanpassing van een souche
Bij aanrijdingen, inbraken, bedrijfsongevallen, verduisteringen, bedreidingen etc. speelde het kunnen “aanpassen” van twee afzonderlijke delen tot één geheel (de zogenaamde souche) een belangrijke rol als bewijs. Hier een voorbeeld van een afgebroken onderdeel van een auto dat op straat achterbleef bij een dodelijke aanrijding met doorrijden na die aanrijding. Met dergelijke “stille getuigen” is de dader als snel veroordeeld.
Onderzoek vingerafdrukken
Een pose die héél vaak werd aangenomen. Bij het zoeken van vingerafdrukken werd zilveragentoraat gebruikt. Dit bestaat uit een zeer fijn stof, die – zoals later is gebleken – veel technische rechercheurs aan een dodelijke longziekte heeft laten bezwijken.
Van voetafdrukken werden foto’s en afdrukken met gips gemaakt. Als de schoen van de verdachte werd gevonden kon, zoals hier, een vergelijking worden gemaakt.
Onderzoek voetafdrukken in de sneeuw
Voor vastlegging van voetafdrukken in de sneeuw werden speciale technieken toegepast.
Voetafdruk in stof
Soms had je geluk en was de afdruk in het stof haarscherp zichtbaar zodat alle slijtplekken en afwijkingen moeiteloos konden worden geregistreerd.
Vergelijking van vingerafdrukken
Voorbeeld van een gevonden vingerafdruk (rechterzijde) met de originele afdruk van de verdachte (linkerzijde). De streepjes en nummers geven de zogenaamde punten van overeenkomst aan. Als wettelijk bewijs werden 12 punten van overeenkomst door de rechter geaccepteerd.
Onderzoek in het water
Soms moest je als technisch rechercheur IN het water om daar te zoeken naar sporen. Hier ben ik i.v.m. een moordzaak de PD aan het onderzoeken.
Onderzoek in het water
Natuurlijk is het spanning of je bij zo’n onderzoek iets aantreft. Hier zijn Leo van Aart en een collega van het recherchebijstandsteam aan het zoeken. Hier met lieslaarzen aan). Op de oever: Met lichte jan Herman Laheij en uiterst rechts Harry Hendriks.
Onderzoek hekwerk
Bij inbraken leverde het onderzoeken van afrasteringen ook vaak sporen op zoals kledingvezels, uit kleding verloren spullen van de daders etc.
Ontplofte tankauto
Doordat de chauffeur op zijn gemak een bakje ging drinken (en toen vergat dat de compressor nog aan stond die de druk in de tank moet verhogen) klapte de gehel tank uit elkaar. Het gehele terrein werd toen bedolven onder fijn wit poeder.
Het kwam vaak voor dat er voor bewijsvoering (aanrijding, verkrachting etc.) een nachtfoto moest worden gemaakt. Met zo’n foto werd de lichtsituatie ter plaatse reëel weergegeven.
kraken kwamen vroeger ook al vaak voor. Snel de voordeur vernielen en pakken wat men pakken kan.
Snelkraak (2)
Zelf aangebrachte belemmeringen konden de daders niet tegenhouden!
Snelkraak (3)
Snelkraak bij een destijds bekende Oosterhoutse juwelier.
Leo lacht blij
Hij zal wel een mooi spoor hebben gevonden!
Onderzoek rijbewijs
Onderzoek vervalsing van een rijbewijs
Zichtbaar maken weggeslepen chassisnummer
De bovenste foto geeft de situatie vóó’r de behandeling weer. Daaronder (na 4 tot 5 uur etsen) het originele nummer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten