Ondanks de verregaande automatisering is de burger er weinig mee opgeschoten zou je kunnen zeggen. In Oosterhout waren we erg bij dat de gemeente een budget voor automatisering beschikbaar stelde. Om de behoeften vast te stellen en de administratieve stromen te onderzoeken werd een commissie samengesteld, bestaande uit Piet v.d. Sluijs (surveillancedienst), John v.d. Einde (administratie) en Leo van Aart (techniek). De commissie is naar diverse leveranciers en korpsen geweest om de daar reeds in gebruik genomen geautomatiseerde processen te beoordelen. Ook gingen wij naar de regionale afdeling waar de automatisering voor de regio (en dus óók voort Oosterhout) georganiseerd werd (zou moeten worden). De conclusie van de commissie was dat er wel geschikte hardware gekocht kon worden maar dat onze wensen om de primaire processen te automatiseren géén gebruikte software ter beschikking was! Omdat het de nadrukkelijke wens van het personeel was om vooral de aangiften en de dagelijkse gebeurtenissen (mutaties) te automatiseren zodat gemakkelijk terugzoeken en uitprinten mogelijk was, werd besloten om ZELF software te gaan ontwerpen.
Aanbieden rapport
Het dikke rapport met de conclusies werd overhandigd aan de heer Waas, Commissaris en Korpschef van de gemeentepolitie Oosterhout. Op de foto vlnr John v.d. Einde, Wally Waas, Leo van Aart en Piet v.d. Sluijs.
Ontwikkeling (1)
Besloten werd dat de afdeling technische recherche werd geïntegreerd in het regionale samenwerkingverband (gemeente en rijkspolitie, de voorloper van een landelijke politie). Technisch rechercheur Rinie Jansen ging werken bij de surveillancedienst en Leo van Aart moest de kar gaan trekken betreffende de automatisering.
Omdat er geen geld beschikbaar was om een (kostbaar) bureau in te schakelen om de gewenste software te ontwikkelen werd gekozen voor de oplossing dat een database door Leo van Aart zou worden ontwikkeld. Maar eerste werd de apparatuur aangeschaft. Die werd geplaatste in de voormalige kluis van de administratie. In die ruimte werd de computer en data-dagers geplaats alsmede het zogenaamde patch-pannel waarin alle verbindingen naar de werkruimten in het bureau werden verbonden.
Hier moest het allemaal komen! De beoogde computer had een harde schijf van maar liefst 80 megabyte! Een lachertje natuurlijk t.o.v. de huidige capaciteit van computers!
Na de administratieve vaststelling van wat er eigenlijk geautomatiseerd zou moeten worden werd besloten om een systeem op te zetten waarbij de aangiften, aanrijdingen, algemene zaken en activiteiten zouden worden geautomatiseerd.
Het te ontwikkelen systeem werd met database gemaakte die werkte op de programmeertaal Diebolt. Dit Amerikaans georiënteerde programma was door het ministerie van Binnenlandse zaken aangeschaft en kon door de gemeentelijke korpsen gratis worden verkregen.
De opzet van het gehele programma (ontwerp en programmeren) is door Leo van Aart uitgevoerd. Toen echter bleek dat de gehele implementatie (cursus voor het personeel, ondersteuning na de introductie en systeembeheer niet door één persoon konden worden gerealiseerd werd Jack van Damme als systeembeheerder aangesteld.
Intermediairs (1)
Vanwege het praktische probleem zoals hiervoor geschetst werd besloten om van alle afdelingen een zogenaamde intermediair aan te stellen. Deze personen kregen méér informatie over het systeem zodat men ook als aanspreekpunt voor de betreffende afdeling kon fungeren.
Hier een instructiedag aan de intermediairs bestaande uit vlnr: Rinus Hoofd, Trudy, Jack van Damme, Rinie Beers, Jos Uijl, Joop Beekmans, Herman Verhulst, Ad Damen, Ben Groot.
Intermediairs (2)
Op deze foto vlnr: Joop, Herman Verhulst, Ben Groot, Rinus Hooft, Jos Uijl (staand), Trudy en Jack van Damme.
Praktijkles
Aan alle personeelsleden werd een cursus aangeboden om het systeem te leren kennen. Hier zien we op de voorgrond Joop Beekmans en Herman Verhulst die alle mogelijkheden tijdens de testfase van het systeem uittesten.
Ingebruiksstelling (1)
Op 17 november 1987 werd het geautomatiseerde systeem in werking gesteld.
Ingebruikstelling (2)
De officiële handeling bestond uit het plaatsen van een mega-steker een idem wandcontactdoos. Jos Verpaalen (chef justiele dienst) kijkt toe.
Ingebruikstelling (3)
Na de openingshandeling zei de robot dat het systeem in gebruik was gesteld.
Ingebruikstelling (4)
Dit beeld werd toen op een groot scherm getoond.
Ingebruikstelling (5)
Kort daarna kwam de rook tevoorschijn, gelukkig geen voorbode van een in rook opgaand computersysteem……
Ingebruikstelling (6)
Jos Verpaalen hield een toespraak
Ingebruiksstelling (7)
De korpschef Wally Waas vertelt iets over de achtergronden. Voor de officiële ingebruiksstelling was de Procureur Generaal uit Den Bosch alsmede de Justitietop van het arrondissement Breda uitgenodigd. Tevens was de burgemeester, wethouders en enkele raadleden van de gemeente Oosterhout aanwezig.
Presentatie (1)
De intermediairs hadden op elke afdeling een demonstratie georganiseerd zodat men tijdens de rondleiding van de gasten iets over de achtergronden en de voordelen van de automatisering kon vertellen. Hier zien we Jan v.d. Velden die iets over het systeem aan de gasten vertelt.
Presentatie (2)
Joop Beekmans legt iets uit over de voordelen van automatisch kunnen invullen en uitprinten van het registratieformulier voor aanrijdingen.
Presentatie (3)
Ben Groot legt de gasten iets uit.
Presentatie (4)
Jan v.d. Velden legt de omslachtige werkwijze van de “oude” werkzijde en het invullen met de typemachine uit.
Presentatie (5)
Presentatie van oude ingebonden documenten en daaronder diverse foto’s van zware verkeersongevallen (dit in het kader van de geautomatiseerde registratie van verkeersdelicten.
Presentatie (6)
Een vrouwelijk officier van justitie luistert naar de uitleg van het systeem door Jan v.d. Velden.
Presentatie (7)
Het oude en nieuwe (automatisch geprinte) mutatiesysteem.
Presentatie (8)
De “regisseur” Leo van Aart achter de knoppen van de diapresentatie die voor de gasten vertoond werd.
Receptie (1)
Voor de bezoekers van de receptie waren er lekkere hapjes gemaakt.
Receptie (2)
De receptie. Op de voorgrond Karel van Eersel.
Receptie (3)
Trudy, Karel van Eersel, Gijs Vermeulen Paul Snijders.
Receptie (5)
Vlnr Burgemeester Mater, Jos Verpaalen en (op de rug) Wally Waas.
Receptie (6)
Enkele gasten van justitie, rechts, Verpaalen, Mater, Waas.
\Receptie (7)
Zoekplaatje. Op de achtergrond o.m. Hans Verstrepen en Ton Emmen.
Receptie (8)
Vlnr Jos Uijl, Hans Groffen, Wally Waas, op de rug Auke Kamerbeek en Theo van Gorp.
Receptie (9)
Enkele gasten nemen een hapje (met licht jasje is John v.d. Einde).
Receptie (10)
Jos Verpaalen en John v.d. Einde (beiden op de rug gefotografeerd) luisteren naar officieren van justitie die een uitgeprint proces-verbaal beoordelen.
Receptie (11)
VLNR Wally Waas, hoofd automatisering gemeente Oosterhout. Op de rug Jos Verpaalen , Hans Groffen, Theo van Gorp en Auke Kamerbeek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten